diumenge, 25 de maig del 2008

Perversió a l'escola (II)

Els nous projectes de llei integren, encara més, l’escola en el paradigma econòmic. La converteixen en vicària d’aquest paradigma. L’escola li fa de guardador de nens (o alliberador de pares, amb més disponibilitat per a l’empresa). D’insertor, no social, sinó d’empresa. L’escola, la universitat, preparen per a una bona col·locació, és a dir, per a un lloc predeterminat. I classifica, fins i tot socialment: en tal concertada ofereixen golf o hípica als alumnes, en tal pública els pares poden costejar uns excel·lents laboratoris, en tal altra els esforços i medis només arriben a poder preparar l’adolescent per a un petit ofici manual, i encara gràcies. En tal universitat privada, etc.
...
Els esborranys de la nova LEC, amb la proposta de directives externes i la porta oberta a la capitalització privada de l’escola pública (ah, les Escoles McDonald’s, als EE.UU!) apunten a una escola pre-empresa. És clar que fa falta més autonomia per a les direccions. Però el salt al cos de directors extern al claustre, la gestió de patrimoni, recursos i objectius immediats per part d’empreses externes, és, de nou, el braç per la màniga que va agafar l’economia occidental quan va caure el mur de Berlín. I així amb cada un dels punts. I cap dels punts verament necessaris que havíem esmentat.

És la perversió de l’escola: no una ”educació de l’esperit” entesa a la manera humanista, sinó la “educación del espíritu nacional”, on “nació” s’hauria de substituir per una altra cosa (model econòmic?, consum?).

Educar no hauria de ser convertir un individu en una peça vàlida per a la col·locació que el sistema necessita (vegeu models soviètic, maoista, el formiguer i el rusc, o 1984 i Un món feliç, per exemple). Als EE.UU, una tesi arriba a la conclusió que en aquell país l’escola ensenya als adolescents a obeir i consumir. No puc resumir tot el que hauria de ser l’escola. Pares i professors encara ho saben, segurament. Però educar en l’alegria, en el “camp de la llibertat”, que passa per la possibilitat de poder “rebutjar”, en el pensament ètic (no en la inserció en una moral dictada) i el sentiment estètic, en la individual i lliure participació en la col·lectivitat, en el maneig dels mil dolors connaturals (vegeu les dades de la progressió en la salut emocional dels “nostres” joves, i després Ciceró, Montaigne, qualsevol clàssic: “Filosofar és aprendre l’art de morir”) i les mil alegries de viure. També en les habilitats i coneixements tècnics, és clar. Tot això és fonamental. Aprendre a veure per un mateix que “ser tonto i tenir un bon treball, heus ací la felicitat” (escriu el poeta G. Benn, i ho recull, recentment, Sloterdijk) no és veritat. Tot això que els savis de la tribu, o els que han sabut escriure aquesta aventura humana, ens diuen des dels seus freds marbres, o vivents encara. I que s’estudiava, sobretot, a les assignatures d’humanitats. Assignatures que, de nou simptomàticament, desapareixen progressivament (es dissimuli com es dissimuli) dels nous plans. La perversió de l’escola.

“La catàstrofe ja s’anunciava en l’embrutiment de la llengua”, escriu Joseph Roth, el 1937, quan ja parla d’Apocalipsi a Alemanya. Karl Kraus, un dels fundadors del pensament més lúcid d’Europa, culpava de la catàstrofe de la primera Gran Guerra l’embrutiment del llenguatge i el seu ús periodístic (“La humanitat acabarà amb un titular de diari”). La poesia, la literatura, des de 1945, ha intentat donar veu a les víctimes d’Auschwitz, Stalingrado, Hiroshima, Sibèria, Dresde, Armènia, Congo... Al seu crit i al seu silenci. Veure com pot parlar encara un ésser humà, “si això és un home”. En canvi, la dominació està usurpant la llengua de l’individu per parlar. Per parlar (no repetir) amb si mateix, amb el seu dolor, la seva alegria, el seu déu o el seu no-res, i al seu través amb la comunitat. I aquesta usurpació es realitza, també, des de l’escola. Vegeu com a darrer exemple els informes i cartes que especialistes i professors estan enviant al Departament (cartes mortes: cap diari dels de “gran tirada” no les ha volgudes publicar, anava a dir “increïblement”,per més signatures insignes que les acompanyaven) sobre la reducció d’hores de llengua i de literatura, sobretot, filosofia, història..., al batxillerat. Potser la cultura quedarà per a individus que, al marge de l’escola, la interioritzin i “s’organitzin en col·lectius monàstics” (B. Noël).

Es faran lleis, no canviarà el que ha de canviar. L’Àrea de Guisona tindrà el seu institut, i els professors passaran hores justificant l’acompliment de programes i omplint papers on els tants per cents siguin indicadors d’èxit escolar, davant de directives alienes i de votants quan toqui. És el vell acudit: “Doctor, vaig venir perquè tenia molta tos i em va receptar un laxant per a cavalls!” “No em vaig equivocar... Provi, provi, si no, de tossir ara...” Perquè aparentar té més lletres que ésser (K. Kraus).
...
No vol ser desesperança sinó ràbia, aquest discurs. Si la llibertat és vençuda, “tota la terra en sofreix. / Sí, però l’esperança meravellosa traspassa.” És Carles Riba. Que, com Kraus, està sent foragitat de les aules. Perquè encara sóc professor, vull apostar per l’esperança que “a la força més forta que estreny o que inunda” (encara Riba), sapiguem oposar “raó i escomesa”. “Per merèixer l’orgull d’ésser i de dir-nos humans.”


Josep Lluís Badal

5 comentaris:

Ender Wiggin ha dit...

JL Ets un crack...Si el mon aprengues de persones com tu, tots els problemes que a dal exposes, serien simples teories de un "1984" o alguna cosa semblant....

Es una pena.

Javi Garcia (Castellar del Valles)

Anònim ha dit...

Què passa? Un paio que fa un comentari coherent! Ja era hora!

Anònim ha dit...

Em fa certa vergonya dir que demà acabo la selectivitat, però crec que, malgrat que ja sabia més o menys quin pa s’hi dóna, hi ha algunes coses que s’han de denunciar. El sistema educatiu fa aigües per totes bandes. A bones hores me n’adono, diran, i la meva única excusa serà la sort i l’infinit agraïment cap als meus pares d’haver-me mantingut allunyada de tota cosa pública. El primer examen fou el de castellà, i no sé si això sempre ha estat així però a mi ja em sembla un signe inequívoc dels nostres temps. Els dos funcionaris que vigilaven la meva aula només parlaven castellà. Preguntes en català, respostes en castellà. Al principi em va semblar que aquesta situació es donava perquè a cada examen hi ha professors especialistes de la matèria en qüestió, però després va resultar que aquells mateixos professors eren els encarregats de la meva aula durant tota la selectivitat. I mai cap dia els he sentit parlar català. Mai, en cap moment.
Cal dir, també, que bona part dels altres funcionaris que van passant per les aules exhibeixen un català més aviat Montilla, sense saber pronunciar les esses sonores o la vocal neutra. Es compleixen tots els tòpics, que fins ara eren tan aliens a la meva bombolla: els funcionaris llegeixen El País allà al mig, ben escarxofats a la cadira, i només de tant en tant se’ls acut fer una volta per l’aula sense cap intenció d’interceptar cap xuleta ni comprovar que la foto dels carnet d’identitat que hi ha damunt les taules correspon amb la cara de l’estudiant que s’examina.


Horroritza, d’altra banda, el cas del professor Colomer, de català, a qui ja no han volgut als tribunals perquè no respectava els criteris de correcció i suspenia aquells que feien faltes d’ortografia. Que ja em diran com es pot anar pel món, als 18 anys, escrivint barbaritats.

Anònim ha dit...

Doncs mira, sí, m’agradaria que tornessin els uniformes a les escoles i als instituts, i m’agradaria també que es recuperés el tracte de vostè en la relació professors-alumnes i que tornessin a adquirir importància els cognoms en detriment dels noms de pila. El més important que tenim és el cognom, o cognoms. Perquè de la mateixa manera que et dius Joan t’hauries pogut dir Pere. Ara, si el teu pare és de can Camprubí, això ja no es pot triar: tu seràs un Camprubí i com a tal hauràs de ser conegut. Que et diguis Joan és secundari.
La Generalitat Valenciana ja ho ha començat a fer. Hi ha debat, és clar. Els igualitaristes i ecosocialistes i partidaris d’aquesta cosa horrorosa que és l’anomenada escola verda s’hi oposen, però els partidaris del retorn de l’ordre i del prestigi de l’estudi ho veuen amb bons ulls. Aquí, a Catalunya, no crec ni que tinguem la sort que aquest govern amb tants consellers mediocres i hipòcritament progressistes ho arribi a proposar. Potser tindrien por d’alguna cassolada. Uniforme, ordre, netedat, endreça, higiene.

Anònim ha dit...

El diputat del PSC, Josep Maria Balcells, ha criticat El País en una entrada al seu bloc per com va enfocar la iniciativa de les aules especials d'acollida dels alumnes que arriben a mig curs i ha revelat l'existència de "persones de la redacció de Barcelona que em confessaven la seva discrepància amb l'enfocament que havia donat el diari a la informació·.

En aquest sentit, Balcells explica que "jo ahir vaig escriure una carta al director" en la que denuncia que el diari de Prisa deixa entreveure que "se pretende organizar una especie de apartheid" i li pregunta a Javier Moreno -el director- "por qué presenta EL PAIS la noticia como una segregación?, Por qué da pie a la interpretacIón de una exclusión en toda regla de los inmigrantes cuando precisamente es una medida para facilitar su inclusión?".

"Que lo haga El Mundo o la Cope... bien, però por qué se suma El País que tiene una redacción en Cataluña que conoce bien la situación y las razones de estas medidas? Por favor, no echen más leña al fuego en una polémica capitalizada por la derecha más integrista de España o por aquellos que entienden España como una realidad unívoca y no plural! Por favor, director, expliquen las cosas en profundidad para unos lectores que no disponen de información completa y para los que su primera página de hoy les puede haber provocado una vez más el desconcierto y una visión sesgada de lo que se hace en Cataluña", conclou la carta.