dijous, 14 de desembre del 2006

Sobre els aplaudiments

Sense arribar a l’extrem del desgrat profund que em provocaven els «bravo» que udolava el públic entusiasta al terme de l’execució d’una òpera, a la meva infantesa sempre vaig trobar grotesc el costum dels aplaudiments.

Si a les audicions radiofòniques ja se'm feia estrany aquest soroll amorf que trenca el silenci profund i agraït que segueix una execució musical, ¿què havia de pensar la primera vegada que vaig assistir a un concert?

Què s'aplaudia? A qui? ¿A l’autor de la partitura, al director histriònic que amb gest contundent feia coparticipants de l'homenatge els intèrprets, al pianista que robava cors? ¿O més aviat es tractava de competir en la demostració més primària de ser posseïdor d’una gran sensibilitat?

Davant les mirades hostils dels qui m'envoltaven, arran de la meva negativa a participar d'aquest hàbit, a la meva joventut vaig optar per la renúncia a assistir a aquesta mena d'esdeveniments. (¿Coneixeu mirades com aquelles, l’expressió de les quals oscil·lava —durant el breu trajecte que anava de les meves mans fins al meu rostre— entre la incredulitat i la suspicàcia?)

Amb la maduresa vaig anar perdent una mica la por a aquestes situacions enutjoses i, així, fa pocs anys em vaig disposar a reviure l'experiència dels concerts, malgrat l’amenaça dels seus efectes colaterals.

Recordo especialment un concert barceloní en el qual tothom, havent ignorat amb la seva xerrameca la interpretació d’una interessant obra de Robert Gerhard, va aplaudir dempeus, llargament i amb vehemència un pianista ros i amb unes sabatetes guspirejants que acabava de fer malbé —al meu parer, és clar— el Concert de Grieg. Sortosament, eren tan plens d'«entusiasme» que no van tenir l'oportunitat d'adonar-se de la meva irreverència i em vaig poder deslliurar de les seves mirades infamants.

Alguna vegada he contrapreguntat, a qui m'interroga amb desassossec sobre el perquè de la meva postura, quin objectiu li atribueix ell als aplaudiments. Les respostes varien des de la que afirma que es tracta de premiar els músics per la seva feina fins a la que assegura que així es trenca l'exaltació intensa que ens aclapara.

Immediatament —però en silenci— m'he preguntat, si aquesta és la lògica imperant, què impedeix aleshores que l'alumnat premiï a final de curs la feina d'un professor determinat amb uns forts aplaudiments; o quina necessitat té el melòman d'avortar la seva emoció.

En suport de la meva postura, podria esmentar als qui m'interpel·len almenys dos personatges de relleu.

Glenn Gould —en referència al qual no hi ha un judici unànime sobre si va ser un intèrpret genial o un tècnic insensible— va manifestar diverses vegades que els aplaudiments del públic no li agradaven. És clar que, citar com a autoritat a qui fou qualificat al seu temps de persona excèntrica i a qui fa poc s'ha començat a considerar un malalt mental o un autista potser no és gaire convenient.

Trobo més escaient aprofitar per a la defensa de la meva actitud el criteri del poeta Camille Mauclair, el qual, a la seva obra La religió de la música, després de constatar l'abstracció, la solitud de l'intèrpret, expressa un rebuig radical dels aplaudiments com a acte paradoxal amb el qual es respon el so amb soroll, l'acord amb discordància, l'harmonia amb escàndol. Insatisfet, convertit en portaveu de la insatisfacció de l'intèrpret, proposa com a alternativa que les senyores presents en un concert, quan s'acaba, depositin silenciosament una rosa sobre el piano tancat.

Per què no el silenci? Sense roses ni cortesies ni altres devocions. Com més intens, més fratern. I deixem les convencions grotesques, els entusiasmes ostentosos i les xafarderies sobre els oripells d’aquella senyora o els badalls d'aquell senyor per als assistents assidus dels grans espectacles embrutidors o per als protagonistes del circ parlamentari.

2 comentaris:

ratsoriano ha dit...

Aplaudiments per la teva actitud!!

Anònim ha dit...

Manhattan: Actor Elizabeth Hurley’s famous spat with her in-laws has hogged almost as much media attention as her extravagant wedding with Indian businessman Arun Nayar.


For the first time after turning Mrs Nayar, Hurley broke her silence on the spat. She was speaking at a Breast Cancer Research Foundation benefit evening in Manhattan on Tuesday.


"Well, I don't think we've settled down into real life yet; the whole wedding took forever; the wedding itself took eight days; planning it took considerably longer; recovering from it- I'm still not sure I have,” she said.


But when you plan what was called the international wedding of the year, the exhaustion of the exercise comes as no surprise.


And Hurley seems still literally tied to some Indian customs.


"Well, I know it looks weird; it's not for anything lunatic. It's just because when you get married in India the priest puts on a symbolic tie and you're not allowed to take them off. They have to come off naturally and when they come off, you don't throw them in the bin, you let them fly away, and yeah, so mine's still on and it shows no sign of coming off which is apparently a good sign, so it's staying there."


So does Nayar wear one also? "His is still on. And frequently throughout the year, Indian people they have poojas (rituals) and stuff and they time them on again as a sign of friendship and respect and again you have to let them disintegrate. It's a very traditional thing,” said Hurley.


But the same fascination definitely doesn’t extend to her in-laws, Vinod Nayar and wife. Arun Nayar's father had publicly disowned his son and famous daughter-in-law for allegedly humiliating them during the Indian leg of the wedding.


"What it's really meant to me, I think, whenever anybody nasty takes time out of your life you just feel so incredibly grateful for the nice people in your life and you know my family are fantastic. I have people like Evelyn and her husband Leonard, who've become like - I always call them my American parents because they've been there for me for a very long time and Arun's mother, a German woman, is one of the nicest women in the world. I think Evelyn spent time with her at my wedding - she's fantastic. Arun has a fabulous brother; we've got a wonderful sister-in-law; we're so lucky for the good things that we kind of turn a blind eye to the bad things," said Hurley


With Liz Hurley issuing a public statement giving Vinod Nayar a piece of her mind hours after his comments and with reports that he will testify against the couple to help the law suit filed against them in India, it looks this family drama is far from over.